2.12.09

אזהרת רווח (במלים אחרות: פוסט ארוך ומרווח במיוחד)

את האלבומים הראשונים "עיצבתי" בגיל 15 או 16. לא קראתי לזה סקראפבוקינג, ספק אם בכלל היכרתי את המלה הזו, וכדי לאסוף את החומרים ששימשו לעיצובם לא התרוצצתי אחוזת אמוק בחנויות לעבודת יד בחיפוש אחר נייר נטול חומציות או חותמות של אחד, טים הולץ. מי בכלל ידע מה זה חותמות?
ובכל זאת, האלבומים עם התמונות מהבוץ בשדות של לוחמי הגטאות, מהשירות הצבאי, אפילו מהנסיעה הראשונה שלי לחו"ל אחרי הצבא, היו מבחינות רבות יותר קרובים לסקראפבוקינג מכל מה שאני עושה עכשיו. לא היה שם חיתוך אחד בקאטלבאג, שום צ'יפבורד של Making Memories ואף פנצ'וץ' לרפואה... לעומת זאת היו כרטיסי אוטובוס ומטבעות מודבקים בסלוטייפ, תמונות מבריקות עם מסגרת כמו שבפוטו ליד הבית ידעו לפתח וכותרות שנגזרו ממודעות בעיתוני נשים מחו"ל. זה היה בסיסי לגמרי והניירות הפשוטים החמירו כנראה את מצבן של התמונות וגרמו להן להצהיב מהר יותר - אבל גם היום אלה האלבומים שהכי מרגש אותי להסתכל בהם. לא רק בגלל התמונות, אלא בעיקר בגלל האופן שבו התייחסתי אליהן, החשיבות שייחסתי לשימור שלהן, הפרטים הקטנים שכתבתי ("עם חזי, יהודה ובוקי, שבת לפני יום כיפור, בדרך לג'זין, לבנון" לצד "אוטווה, קנדה. הו הימים הטובים של 1983"). אבל כמו שזה התחיל ככה זה נפסק. שנים לא סידרתי תמונות, וכשקנינו את המצלמה הדיגיטלית הראשונה הפסקנו, כמו כולם, להדפיס תמונות, ושמרנו אותן על הכונן.
---
למה חזרתי לעיצוב האלבומים? אני לא באמת יודעת. אבל עד שתהיה לי תשובה, הנה דוגמה של אלבום כזה.
הכנתי אותו כמתנת יום הולדת 40 לרונית, אחות של יעקב, שותפי לחיים, והוא בעצם תמונה משפחתית  עכשווית - אין בו תמונות ילדות, אלא צילומים עדכניים של בני המשפחה (שכולם, למעט השניים שבהם הוא מופיע, צולמו על ידי יעקב). כיוון שרונית היא חוזרת בתשובה, שיבצתי באלבום ציטוטים של רבנים ידועים, עם העדפה לנחמן מברסלב, שלזרם שלו היא שייכת, והוספתי תאריכים עבריים ליד התאריכים הלועזיים.
ככה הוא נראה מבחוץ:

וזו הכריכה:

העמוד הפותח הוא היחיד שיש בו תמונה מלבנית ולכן גם המבנה שלו שונה משל שאר העמודים (את תמונות הפנים טשטשתי כמובן במכוון):
בשאר הכפולות העמוד הימני הוא תמיד זה עם הציטוט, כשהעיגול המזוגזג הוא תמיד בדוגמה של הפס המדוגם בחלקו הימני של העמוד שמולו, והרקע לציטוט הוא אותו נייר כמו זה שמשמש רקע לתמונה. כיוון שהעמודים האלה זהים כמעט לחלוטין, אני אוותר הפעם על ההעלאה שלהם. בכל מקרה, כך הם נראים:


ואלה העמודים השמאליים, בזה אחר זה:
 
 
(זה אנחנו, הזוג המלכותי, תופסים שמש גלילית. מימין - חתול. ולא במקרה)
 
 
 
 
 
 
(זהו, תיכף המסע נגמר...). זה העמוד האחרון, והוא עשוי שתי וערב של הניירות המדוגמים שבהם השתמשתי באלבום כולו. חשבתי שיהיה בזה ביטוי סמלי למשפחה עצמה, שהיא שתי וערב של אנשים, שהם הורים וילדים, סבים ונכדים, בני ובנות זוג.
 
יש לי הרגשה שלקח לי יותר זמן להעלות את העמודים מאשר לעצב אותם... (-:

10 תגובות:

  1. מקסים! אהבתי מאוד את הדף האחרון...
    מה גודלו של האלבום? כמה זמן לקח לך לעצב אותו?

    השבמחק
  2. האלבום הוא בערך 25X25 (למעשה זה אלבום שראיתי שבנות בפורום מכרו - הוא קיים בגרסה לבן ולבת ויש עליו פס של אותיות צבעוניות באנגלית. בחרתי להסתיר אותן ולהפוך אותו). לגבי הזמן זה יותר מסובך, כי אני לא עובדת רק עליו, אבל בסה"כ אני חושבת שזה לקח בערך חודש. נראה לך הגיוני?

    השבמחק
  3. רינת החדשה2.12.09

    אלבום מקסים!!
    איפה קונים כזה?
    חוץ מזה נחשפתי עכשיו לבלוג המקסים שלך, ומאוד אהבת.. את עושה דברים מקסים.
    אהבתי מאוד את הכרטיס עם ד"ר סוס. (אחד הספרים החביבים עלי כשהייתי ילדה..)
    מחכה לעוד תוצרים!!

    השבמחק
  4. אנונימי2.12.09

    הנה, עכשיו אפשר להגיב.
    תתחדשי על הבלוג - אני אוהבת את סגנון הכתיבה שלך.
    אני מאד אוהבת את היצירות שלך באופן כללי ואת שילובי הצבעים והקומפוזיציות באופן פרטי :-)

    שוקולד חלב תפוז

    השבמחק
  5. תודה, רינת. לגבי האלבום - בבסיסו הוא אלבום לבן (יש זהה לבת עם משבצות ורודות) שלכל אורך הכריכה יש אותיות צבעוניות באנגלית. בחרתי לכסות אותו עם שאריות של בדים נדבקים, והוספתי אותיות ופרחים (שאת חלקם חתכתי) של עירית (www.iritart.com).
    את האלבום עצמו בזמנו הציעו למכירה בפורום ויותר מפעם אחת, ככה שאולי מכרו אתו בביג דיל. אני קניתי אותו דווקא בקנדה (תמורת 3 דולר...).

    השבמחק
  6. קראתי את כל החלק הראשון והיה נראה כאילו אני כתבתי אותו .
    על אלבומי גיל 16 עם גזרי העיתון והכרטיסים וסקראפ ולצערי גם עניין הצהבת התמונות שנבע לפי דעתי מהדבק באלבומים הללו


    האלבום שהכנת לגיסתך משגע.

    הרבה מחשבות ליוו אותי לאחרונה לקראת חנוכה על האמריקניזציה של הסקראפבוקינג וההשוואה להתיינות וההליניזם וההרגל לכתוב כותרות באנגלית במקום בעברית ולקשט בקישוטים אמריקאיים והמון חשבתי להתחיל סקראפ עם ציטוטי חכמים שלנו ואת הכנת דוגמא נפלאה ומלאת השראה
    ואני מאד מאד אוהבת את זה.


    יש לך בלוג משגע מלא ברעיונות מקוריים והשראה

    כמובן שנרשמתי כעוקבת ......

    השבמחק
  7. חן חן על התגובה מלאת התובנות. וכן, גם המחמאות... מה היינו עושים בלעדיהן? (-:
    מצחיק, כי בדיוק השבוע שוחחתי על זה עם אחותי, שתהתה אם כמו בעיצוב פנים גם בעיצוב אלבומים אפשר לזהות סגנון ישראלי. אז אולי הוא עכשיו בשלבי התהוות, וחלוציות היא תמיד יצירתית ומעוררת השראה, אז אני בעד.

    השבמחק
  8. תמי!
    תתחדשי!
    שימחת אותי מאוד עם ההודעה על הבלוג החדש, חיכיתי לו הרבה זמן והוא לא מאכזב. כל העבודות שהעלת עד כה מקסימות (למרות שאת רובן ראיתי).
    האלבום הזה כל כך מיוחד, נקי ויפייפייה! רואים שהשקעת בו המון המון מחשבה, אני עוד לא ראיתי שומדבר דומה לזה.
    בהצלחה, מקווה לבקר אצלך לעיתים קרובות (אם תפרסמי לעיתים קרובות, אני מבטיחה שזה יקרה)

    השבמחק
  9. מושית103.12.09

    האלבום מקסים בעיניי, הכיתוב בעברית (כמו שאני אוהבת) הדפים לא עמוסים ועדינים והשילוב בין התמונות ודפי הרקע נהדר.

    השבמחק
  10. תודה מושית וקרין-בלי-אל"ף. אם רק היו יותר צ'יפבורדס של אותיות עבריות, הא?

    השבמחק

אני תמיד שמחה לראות תגובות ולקרוא אותן!